IMG_8337_1

5 tipov ako zatočiť so zimnou depresiou

S príchodom zimy sa skracuje čas denného svetla. Práve toto môže byť príčinu mrzutosti, náladovosti a všeobecného nezáujmu. Citlivosť na nedostatok slnečného žiarenia a denného svetla môže viesť až k zimnej depresii. Tá sa u nás najčastejšie objavuje od polovice októbra do apríla. Ak sa vám teda v tomto období chce viac spať, nič sa vám nechce, zato vášmu telu sa chce priberať, možno ani neviete že bojujete so zimnou depresiou. 

Prvým krokom ako prekonať zimnú depresiu je uvedomiť si ju. Tu je päť ďalších tipov, ako s ňou môžete zatočiť: 

1. Dávajte si pozor na svoj jedálniček

Vyhýbať by ste sa mali predovšetkým sladkostiam a presladeným nápojom. Pri pečive siahnite po celozrnných výrobkoch, ktoré vám do tela púšťajú energiu postupne a majú oveľa viac vitamínov, minerálov a vlákniny, než biele pečivo. Malé prehrešky sú samozrejme povolené – napríklad si večer ku knihe dopriať šálku horúcej čokolády. Strava  by mala byť bohatá na minerály, vitamíny predovšetkým vitamín D (obsiahnutý najmä v rybách ako sardinky, treska či losos) a B12 (najmä v živočíšnych výrobkoch – vajcia, ryby, mäso). So zimnou temnotou zabojujete aj pestrou stravou – skúste uvariť nové recepty a exotické jedlá. 

2. Venujte sa svojim koníčkom

V rýchlom tempe roka stále niečo odkladáme. Zimné mesiace trávime väčšiu časť dňa v interiéri, tak prečo tento čas nevyužiť na plánované a odkladané prečítanie kníh? Skúsiť môžete aj rôzne kreatívne aktivity: vytvorte si fotoknihu z vašich dovolenkových fotiek, maľujte obrazy či vyfarbite omaľovánky pre dospelých,  poskladajte puzzle, naučte sa pracovať v novom počítačovom programe, vytvorte si handmade dekorácie do domu, inšpirujte sa na Youtube o tom, ako si zacvičiť doma s vlastnou váhou.  

3. Stretávajte sa s blízkymi ľuďmi

Tí dokážu okamžite zahnať čierne myšlienky. Či už sú to pozvania na rodinné obedy či večere, priatelia na návšteve aby ste zahrali stolové hry či oprášili karty, alebo spoločná večera v reštaurácii či len tak – „na kávičku“. Ako spoločenské tvory my ľudia dobre reagujeme na to, keď svoj vnútorný svet a zážitky zdieľame, či tvoríme s inými. 

4. Hýbte sa

Škandinávci, ktorí syndrómom dlhých nocí a zlého počasia trpia najviac, hovoria: Nie je zlé počasie, len zle oblečený človek. Výhovorky typu von je zima, či prší neexistujú. Je to ako keď máte psa – von s ním ísť musíte. Doprajte si dlhé prechádzky, určite si cieľ, zmerajte si kilometre cez aplikáciu v telefóne či cez smart hodinky. Presunúť sa môžete na lyžiarske svahy, skúste si požičať skialpové lyže, alebo zájsť na bežkárske trate. Pokiaľ sa vonku neodhodláte ani za svet, vyberte kolektívne cvičenie, ktoré vás určite namotivuje pohyb „neflákať“, pokiaľ na cvičenie doma chýba motivácia či priestor.  

5. Navštívte celotelovú kryokomoru

V zime do zimy? Akokoľvek to na prvé počutie znie uletene, telo práve na toto reaguje najlepšie: Krátkodobé vystavenie veľmi nízkej teplote pomáha v boji proti depresii a úzkosti. Organizmus pri pociťovaní chladu začne vo veľkom vylučovať hormóny: endorfíny, serotonín, dopamín – látky ktoré navodzujú pocit šťastia a blaha. Napríklad taký serotonín reguluje pocity šťastia a úzkosti, čiže aj vašu náladu. 

Niekedy tie najjednoduchšie aktivity dokážu pomôcť pri závažných problémoch. Nehovoriac o tom, že kryokomora má pozitívny vplyv na prekrvenie systému šliach, väzív a kĺbov, čo oceníte po športovom výkone (ak to s tým našim bodom 4 preženiete😊). V KRYO Centre Liptov si kryoterapiu môžete dopriať každý deň okrem nedele od 16:30 do 19:00. Stačí nám zavolať a objednať sa – 0911 80 40 80.

Že tu je zimné depresívne obdobie nevadí – otočte to vo svoj prospech a do svojich dní zapojíte nové zručnosti, chute, ľudí, zážitky, športové výkony a samozrejme – lepšie zdravie.